VII Powiśle 2011

VII Pielgrzymka Rodzinno-Przyjacielskiej w dniach 7-8 maj 2011 roku na Powiśle.

Kwidzyn – Pelplin – Piaseczno – Gniew – Nowe Miasto Lubawskie.

„Błogosławieni Ci, którzy słuchają słowaBożego i zachowują je”

do pobrania Śpiewnik- plik doc.

Dzień pierwszy – 7 maj 2011 roku.

Grupa  47 pielgrzymów z Dobrego Miasta pod przewodnictwem  ks. proboszcza Stanisława Zinkiewicza  chciała aby Chrystusowe błogosławieństwo ” Błogosławieni Ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je” towarzyszyło VII pielgrzymce na Powiśle. Z Dobrego Miasta wyruszyliśmy w sobotę 7 maja wczesnym rankiem autokarem firmy „Radex”
z Ornety. Towarzyszyła nam ładna pogoda. Było słonecznie i  ciepło. Podróż  rozpoczęliśmy modlitwą  poranną. Później odmówiliśmy różaniec i pośpiewaliśmy. Szybko dotarliśmy do Kwidzynia. Tam zwiedziliśmy zamek kapituły pomezańskiej oraz konkatedrę  Św. Jana Ewangelisty / więcej na stronach: http:/www.katedrakwidzyn.pl oraz http://www.zamek.kwidzyn.pl  Następnie pojechaliśmy do Pelplina. Pod bazyliką katedralną  Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przywitała nas orkiestra strażacka kilkoma pięknymi utworami , w oczekiwaniu na mszę świętą ofiarowaną  strażakom z okazji święta ich patrona św. Floriana. W oczekiwaniu na przewodnika podziwialiśmy z zewnątrz  przepiękną  katedrę z zespołem klasztornym i seminarium duchownym. Bazylika katedralna to trójnawowa monumentalna budowla o długości  – 80 m. , szerokości – 25,5 m. i wysokości nawy głównej 26 m. z przepięknym sklepieniem gwiaździstym, kryształkowym i sieciowym. Katedrę tę spośród innych wyróżniają 23 ołtarze, w tym główny –Koronacja Najświętszej Maryi Panny ,uznawany jest za najwyższy w Europie. Młody ksiądz, który był naszym przewodnikiem  zapoznał nas z historią tej świątyni oraz codziennym życiem Zakonu Cystersów – budowniczych zespołu budowli. Dewiza zakonu „szarych mnichów” to -„ora et labora” , czyli  – módl się i pracuj. Po zwiedzeniu katedry udaliśmy się do Muzeum Diecezjalnego w którym wyeksponowano bogate zbiory sztuki sakralnej oraz niezwykłe zabytki piśmiennictwa, w tym jedyny w Polsce egzemplarz Biblii Gutenberga. Następnie po sprawnym zakwaterowaniu w Collegium Marianum, zajął się nami dyrektor tej placówki  ks. Andrzej Szopiński. Po kolacji uczestniczyliśmy w mszy św. w kaplicy Św. Krzyża. O godz. 21 weszliśmy   w ciemnościach do katedry  na Apel Jasnogórski. Towarzyszył  nam niesamowity nastrój. Podczas modlitwy i śpiewu powoli rozjaśniał ołtarz główny. To był dopiero początek niespodzianek jakie przygotował nam na ten wieczór i noc gospodarz obiektu ks. Andrzej Szopiński.
O godz. 22.00 wyruszyliśmy na spacer nocny do położonych w  pobliżu: pomnika  papieża Jana Pawła II , pałacu biskupiego i pięknego wokół ogrodu. Następnie podczas pełni księżyca podziwialiśmy  pięknie podświetloną z zewnątrz katedrę.  Nie bez powodu obiekt ten nazywany jest Perłą Pomorza. Bardzo polecamy.

Dzień drugi – 8 maja  2011-08-25

Dzień ten rozpoczęliśmy miłym akcentem  od złożenia życzeń ,  kwiatów  i odśpiewania 100 lat dla naszego przewodnika duchowego – ks. Stanisława z okazji  dnia jego imienin. Zgodnie z planem z Pelplina udaliśmy się do pobliskiego Sanktuarium Matki  Boskiej  Uśmiechniętej w Piasecznie. Tam uczestniczyliśmy w mszy św. która prowadził ks. wikariusz Jacek Karwasz z ks. Stanisławem Zinkiewiczem. Byliśmy pod wrażeniem pięknego kościoła  a szczególnie przepięknej  figury  uśmiechniętej Madonny z uroczym dzieciątkiem na ręku. Po mszy niedzielnej przystąpiliśmy do  wspólnej modlitwy na Piaseckiej Drodze Krzyżowej. Rozważania  stacji Drogi Krzyżowej poprowadził ks. proboszcz Stanisław. Motywem rozważań były ręce. Przepiękne rozważania , które na długo zapamiętamy. Więcej o sanktuarium na stronie: http://www.sanktuarium-piaseczno.pl              Pożegnaliśmy  „odpustowe” tego dnia Piaseczno i pojechaliśmy do pobliskiego Gniewu, zwanego często Kazimierzem Północy. Jest to pięknie zachowane miasteczko o bogatej historii  i licznych zabytkach. Najokazalsza budowlą jest zamek- twierdza krzyżacka na lewym brzegu Wisły. Punktualnie w południe byliśmy witani salwą armatnią wykonana przez wojów szwedzkich, po czym odmówiliśmy Anioł pański. Po dziedzińcu i komnatach zamku oprowadzali nas przewodnicy ubrani w stroje z epoki. Zamek w Gniewie jest własnością prywatną i widać w nim ducha przedsiębiorczości oraz  troskę o klienta. Po zwiedzeniu zamków w Kwidzynie i Gniewie poznaliśmy bliżej historię  Zakonu Krzyżackiego  i przypomnieliśmy szczegóły bitwy pod Grunwaldem. Podczas słonecznej pogody , która nas nie opuszczała przechadzaliśmy się po Gniewie – mieście wąskich i krętych uliczek aby się zachwycić pięknymi kamienicami  i poczuć  atmosferę średniowiecznego grodu. Na chwilę wstąpiliśmy do kościoła p.w. Św. Mikołaja i wyruszyliśmy w drogę  powrotną. Ostatnim  punktem programu pielgrzymki była wizyta  w bazylice mniejszej Św. Piotra Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim. Poznaliśmy kolejny przepiękny obiekt sztuki sakralnej  z którym zapoznał nas  ks.  proboszcz Zbigniew Markowski.  Ksiądz jest również kustoszem Sanktuarium Matki Boskiej Łąkowskiej. Zapraszał nas na odpust do Łąk Bratiańskich na początku września.

Do domów wróciliśmy ok.  godz. 21 w niedzielę, zachwyceni  tym co zobaczyliśmy i przeżyliśmy. Szkoda że to już koniec. Za rok w sobotę i Niedzielę Miłosierdzia Bożego kolejna doroczna pielgrzymka. Gdzie pojedziemy?. Bóg już wie , my jeszcze nie.

mapa Pielgrzymka VII Powiśle

Galeria z Pielgrzymki na Powiśle 2011

do pobrania Śpiewnik- plik doc.