VIII Pielgrzymka 2012

Opis VIII pielgrzymki

” Kościół jest naszym domem”

W dniach 14-15 kwietnia  , jak zwykle tydzień po Wielkiejnocy udaliśmy się już w VIII  pielgrzymkę rodzinno-przyjacielską do Grudziądza, Górki Klasztornej, Osieka, Kcyni i Bydgoszczy. Zgodnie
z programem wyjechaliśmy z Dobrego Miasta w sobotę o 6.15. Pielgrzymce przewodniczył ks. proboszcz Stanisław Zinkiewicz. W autokarze firmy Radex z Ornety jechało 54 pielgrzymów.
W Kisielicach przed Grudziądzem  zaplanowaliśmy przystanek na stacji paliw Orlen  i skorzystania z toalet. Jak się na miejscu okazało toalety były nieczynne. Punktualnie o 9.00 spotykaliśmy się
z przewodnikiem. Zamiast zwiedzania miasta  rozpoczęliśmy poszukiwanie toalety. Znaleźliśmy na stacji paliw z jedną kabiną. Poszukiwanie i korzystanie z toalety zajęło nam cenne trzy kwadranse. Już po raz kolejny okazało się jak ważne jest dobre zaplanowanie przystanków i korzystanie z czynnych toalet. Nie wystarczy przeczytać w  internecie czy przewodniku, że toalety są po trasie, trzeba jeszcze upewnić się czy są czynne. Zwiedzanie Grudziądza rozpoczęliśmy w punkcie widokowym
w południowej części miasta w którym to miejscu roztaczał się panoramiczny widok na całe miasto Wisłę i jej dopływy. Przewodnik opowiedział o strategicznym położeniu miasta Grudziądza  jego znaczeniu historycznym, politycznym i gospodarczym. Omówił historię miasta i jego znaczenie w dniu dzisiejszym. Następnie pojechaliśmy na Stare Miasto. Zwiedzaliśmy tam nabrzeże, kościół Św Mikołaja z XIII wieku, średniowieczne fortyfikacje miejskie z XIV wieku pełniące funkcje magazynowe ( 30 spichrzy) i obronne  oraz  Bramę Wodną i uliczki Starego Miasta – Kościelną, Szewską, Klasztorną i Spichrzową. Po dwugodzinnym zwiedzaniu podziękowaliśmy oryginalnemu przewodnikowi, którego atrybutem była szabla i oryginalny strój i udaliśmy się do Górki Klasztornej  głównego celu naszej pielgrzymki. Po drodze w Bydgoszczy zabieramy  dwoje naszych przyjaciół- Elę i Waldka i razem z nimi  docieramy do sanktuarium Maryjnego w Górce  Klasztornej na pięć minut  przed rozpoczęciem mszy świętej.  Górka Klasztorna k. Łobżenicy w woj. Wielkopolskim to najstarsze  w Polsce Sanktuarium Maryjne. Matka Boża objawiła się w tym miejscu w roku 1079. Dzisiaj to miejsce znane jest z Cudownego Obrazu Matki Bożej Góreckiej oraz przedstawień Misterium Męki Pańskiej. Opiekunami tego miejsca są Misjonarze Św. Rodziny. Mszę świętą koncelebrowali najwyżsi rangą misjonarze Św. Rodziny, którzy zjechali z różnych krajów Europy oraz nasz ks. proboszcz. Msza odprawiona została na dziedzińcu kościoła przy udziale licznych wiernych, którzy przyjechali autokarami z całej Polski. Towarzyszyła nam piękna słoneczna pogoda i podniosły nastrój. W tym samym miejscu po zakończonej mszy św.  rozpoczęło się  Misterium Męki Pańskiej. Odtwórcami ponad sześćdziesięciu  ról byli miejscowi parafianie działający w Stowarzyszeniu EURO-PASSION. Jest to plenerowe odtworzenie dramatycznych wydarzeń Męki Pańskiej prezentowane już od 1984 roku. Zapamiętaliśmy autentyczność  postaci, dobre odtwarzanie ról i sytuacji, barwne stroje z epoki  oraz dramaturgie wydarzeń. Każdy z nas na nowo przeżywał Mękę Pańską. Byliśmy wszyscy pod wrażeniem udanej inscenizacji. Polecamy wszystkim. Po zakwaterowaniu się młodzi Misjonarze Św. Rodziny zapoznali nas z miejscem do którego trafiliśmy o jego znaczeniu historycznym, religijnym
i patriotycznym. Opowiedzieli też o swoich doświadczeniach z życia zakonnego . Później modliliśmy się przed  obrazem Matki Bożej Góreckiej. Jeszcze o 22.00 spotkaliśmy się wszyscy pielgrzymi
z gospodarzami  tego sanktuarium aby wymienić się doświadczeniami. Było to spotkanie wypełnione humorem, śpiewem i modlitwą. Następnego dnia o chłodnym poranku podziwialiśmy majestatyczną bryłę kościoła, studzienkę z wodą o cudownych właściwościach, kapliczki drogi krzyżowej i na Placu Objawienia oraz potężne stare dęby. PO śniadaniu i serdecznym pożegnaniu z braćmi zakonnymi ruszyliśmy nad Noteć  do Osieku aby zwiedzić Muzeum Kultury Ludowej. Po jednogodzinnym zwiedzeniu ciekawego skansenu  udaliśmy się do pobliskiej Kcyni do kościoła poklasztornego pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Wzięliśmy udział we Mszy Świętej którą  sprawowali proboszcz tamtejszej parafii i nasz ksiądz proboszcz. Budynek kościoła  z krużgankami w których znajduje się droga stacji krzyżowej oraz pozostałe budynki klasztorne są unikatem sztuki sakralnej w skali europejskiej. W wielkim ołtarzu kościoła znajduje się stara figura Pana Jezusa ukrzyżowanego. Słynie ona z licznych łask i cudów. Przed ołtarzem znajduje się barokowa ambona w kształcie łodzi. Obrazy i malowidła na ścianach i sklepieniach nawiązują do scen z pisma świętego. Niezwykle ciekawa postacią i bardzo nam życzliwą okazał się proboszcz parafii ks. kanonik Michał Kostecki. Po pożegnaniu interesującego miejsca w Kcyni udajemy się  do Bydgoszczy. Tam z wielu atrakcji tego miasta wybraliśmy Golgotę Bydgoską zwana Doliną Śmierci. Jest to miejsce kaźni ludności bydgoskiej na jesieni 1939 rok. Z rak hitlerowców potajemnie nad rzeka Wisłą w Fordonie  rozstrzelanych zostało tysiące niewinnych ludzi w szczególności wywodzących się z miejscowej inteligencji : nauczyciele, księża, harcerze, rzemieślnicy, prawnicy i wiele innych zawodów. W tym tak ważnym miejscu pełnym powagi  umiejscowione są stacje  drogi krzyżowej. Ksiądz proboszcz przygotował rozważania drogi krzyżowej nawiązując do tych tragicznych wydarzeń . W powadze i zadumie z zapalonymi zniczami uczestniczyliśmy w drodze krzyżowej na Golgocie Bydgoskiej. Było to wielkie przeżycie dla wszystkich uczestników pielgrzymki. Na koniec tej uroczystości złożyliśmy znicze pod pomnikiem martyrologii bydgoszczan. Następnie udaliśmy się do Ostromecka na zasłużony obiad. Miejscowość ta położana naprzeciwko Bydgoszczy na prawym brzegu Wisły słynie nie tylko z wytwórni znanej wody mineralnej ale i z przepięknego zespołu pałacowo-parkowego wartego odwiedzenia. Z uwagi na późną porę udaliśmy się w drogę powrotną. Po drodze przejeżdżaliśmy m.in. przez miasto Chełmno, które zainteresowało nas piękna panoramą i dużą ilością zabytków. Postanowiliśmy w przyszłości wrócić do tego miejsca planując kolejne  pielgrzymki.

mapa Pielgrzymka VIII Górka klasztorna

Galeria z Pielgrzymki na Górka klasztorna 2012

Tymczasem podaję link do folderu ze zdjęciami z pielgrzymki. Można sobie ściągnąć stąd