Statut

 STATUT Stowarzyszenia  „Pasja”

Rozdział  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

    1. Dobromiejskie Stowarzyszenie Ludzi Aktywnych „Pasja” zwane dalej „Stowarzyszeniem” jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych.
    2. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U. z 2001 Nr, Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
    3. Stowarzyszenie działa na terenie obszaru Rzeczpospolitej Polskiej oraz za granicą.
    4. Siedziba władz Stowarzyszenia znajduje się w Dobrym Mieście.
    5. Czas działalności stowarzyszenia jest nieograniczony.
    6. Stowarzyszenie jest organizacją zrzeszającą obywateli polskich, mających pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawionych praw publicznych oraz cudzoziemców bez względu na miejsce zamieszkania.
    7. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji oraz stowarzyszeń o tym samym lub pokrewnym profilu działania.
    8. Działalność Stowarzyszenia oparta jest  na pracy społecznej członków.Do prowadzenia swoich spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
    9. Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym w  realizacji celów wymienionych w Statucie .
    10. Stowarzyszenie może używać pieczęci, odznak, znaków organizacyjnych i legitymacji   zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

 

Rozdział  II

CELE  I  FORMY  DZIAŁANIA

    1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym zrzeszeniem się mieszkańców Dobrego Miasta i Warmii dążących do rozwoju społecznego i  kulturalnego swojego środowiska i regionu.
    2. Celem stowarzyszenia jest:
      • a) upowszechnianie idei braterstwa przyjaźni ludzi i narodów, budowanie cywilizacji miłości i wdrażanie w życie wartości uniwersalnych,
      • b) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
      • c) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
      • d) działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
      • e) działania na rzecz promocji i popularyzacji Dobrego Miasta i Warmii oraz upowszechnianie historii i tradycji tego regionu,
      • f) popularyzacja  wspólnego śpiewania i muzykowania ,
      • g) wspieranie i upowszechnianie turystyki, kultury fizycznej , sportu i rekreacji,
      • h) przeciwdziałanie patologiom społecznym i wykluczeniu społecznemu,
      • i) aktywizacja i integracja lokalnych społeczeństw,
      • j) rozwój edukacyjny i kulturowy mieszkańców lokalnych społeczności, szczególnie dzieci i młodzieży,
      • k) działalność wspomagająca  ochronę  środowiska, ekologię i dziedzictwo przyrodnicze,
      • l)  popularyzacja nauczania papieskiego,
      • ł) współpraca z osobami i instytucjami w zakresie realizacji zadań publicznych.

 

    1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
      • a)  współpracę z organizacjami realizującymi podobne cele,
      • b) organizację spotkań, rajdów, wycieczek, pielgrzymek, wystaw, konkursów, sympozjów, koncertów,    warsztatów muzycznych, akcji charytatywnych, imprez sportowo-rekreacyjnych, turystyczno-krajoznawczych i kulturalno-rozrywkowych,
      • c) udział w podobnych imprezach organizowanych przez inne organizacje,
      • d) prowadzenie działalności szkoleniowej, edukacyjnej, informacyjnej, kulturalnej na rzecz swoich członków oraz lokalnej społeczności,
      • e) inicjowanie działań na rzecz ochrony środowiska, ekologii  i aktywny w nich udział,
      • f) utworzenie grupy osób wspólnie śpiewających i muzykujących ,
      • g) wspieranie inicjatyw lokalnych,
      • h) upowszechnianie działalności stowarzyszenia w dostępnych mediach, utworzenie i      prowadzenie strony internetowej stowarzyszenia,
      • i) wydawanie broszur, opracowań, kronik, wspomnień i biografii.

 

Rozdział  III

CZŁONKOWIE I ICH PRAWA I OBOWIAZKI

    1. Członkostwo Stowarzyszenia dzieli się na:
      • a) zwyczajne,
      • b) honorowe,
      • c) wspierające.
    2. Członkiem zwyczajnym może być obywatel Polski posiadający zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych oraz cudzoziemiec bez względu na miejsce zamieszkania,  który wykazuje zainteresowanie celami stowarzyszenia,
    3. Członkostwo honorowe Stowarzyszenia nadaje Walne Zebranie Członków osobom szczególnie zasłużonym w realizacji celów Stowarzyszenia.
    4. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia pomoc finansową lub rzeczową.
    5. Przyjęcie w poczet członków Stowarzyszenia następuje na podstawie pisemnej deklaracji i uchwały Zarządu.
    6. Członkom zwyczajnym i honorowym przysługuje:
      • a) bierne i czynne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
      • b) prawo zwracania się do władz Stowarzyszenia w sprawach osobistych i społecznych,
      • c) prawo posiadania odznaki i noszenie odznaki członkowskiej
      • d) korzystanie z opieki, świadczeń i urządzeń Stowarzyszenia.

 

    1. Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
      • a) przestrzeganie postanowień Statutu oraz wykonywanie uchwał władz Stowarzyszenia,
      • b) aktywny udział w działalności Stowarzyszenia,
      • c) regularne opłacanie składek członkowskich,
      • d) świadczenie pracy społecznej na rzecz Stowarzyszenia,
      • e) godne reprezentowanie Stowarzyszenia.
    2. Członek honorowy posiada prawa i obowiązki członka zwyczajnego, jest natomiast zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
    3.  Prawa i obowiązki określone w pkt 19 i pkt 20  nie przysługują członkom wspierającym.
    4. Członkostwo ustaje w skutek:
      • a) dobrowolnego wystąpienia,
      • b) skreślenia z listy członków,
      • c) likwidacji (rozwiązania) Stowarzyszenia,
      • d) wykluczenia,
      • e) śmierci członka.
    5. Skreślenie z listy członków może nastąpić w przypadku nie uczestniczenia w działalności         Stowarzyszenia lub nieusprawiedliwionego zalegania w opłacaniu składek członkowskich za    co najmniej 6 miesięcy.
    6. Wykluczenie ze Stowarzyszenia następuje w razie:
      • a) naruszenia postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia
      • b) pozbawienie praw publicznych.
    7. Uchwałę o skreślenie lub wykluczenie z szeregów Stowarzyszenia podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
    8. Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od dnia zawiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu.

 

Rozdział  IV

WŁADZE  STOWARZYSZENIA

    1. Władzami stowarzyszenia są:
      • a) Walne zebranie Członków,
      • b)  Zarząd,
      • c)  Komisja Rewizyjna.
    2. Jeden członek stowarzyszenia może być członkiem wyłącznie jednego spośród  organów: Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
    3. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów .
    4. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.

 

Walne Zebranie Członków

    1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
    2. Walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze członków odbywa się co 3 lata a sprawozdawcze co rok. Zwołuje je Zarząd Stowarzyszenia w terminie do 31 marca roku następnego ( po roku sprawozdawczym).
    3. O terminie Walnego Zebrania Członków powiadamia Zarząd wszystkich członków na 14 dni przed terminem zebrania, podając miejsce i porządek obrad oraz dołączając materiały z nimi związane.
    4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie ważnych przypadkach Zarząd Stowarzyszenia z własnej inicjatywy oraz na wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 1/3 liczby członków Stowarzyszenia. Wniosek musi zawierać proponowany porządek obrad. Zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winno nastąpić w ciągu 4 tygodni od daty wniosku.
    5. Walne Zebrania Członków Stowarzyszenia rozpoczynają się w pierwszym terminie, przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych uprawnionych członków.
    6. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego Zebrania.
    7. Walne Zebranie Członków:
      • a) uchwala zmiany statutu stowarzyszenia,
      • b) uchwala program działalności i budżet,
      • c) rozpatruje i zatwierdza sprawozdania z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udziela na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium Zarządowi,
      • d) wybiera i odwołuje członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz uchwala regulaminy działania tych władz,
      • e) upoważnia Zarząd do podejmowania zobowiązań do uzgodnionej kwoty w sprawach dotyczących majątku Stowarzyszenia,
      • f) rozpatruje odwołania do uchwał Zarządu dotyczące odmowy przyjęcia, skreślenia lub wykluczenia ze Stowarzyszenia,
      • g) rozpatruje i rozstrzyga wszelkie inne sprawy wniesione przez Zarząd oraz wnioski złożone Walnemu Zebraniu Członków,
      • h) uchwala na wniosek zarządu wysokość składek członkowskich,
      • i) uchwala terminy płatności składek członkowskich.

  

Zarząd

    1. Zarząd Stowarzyszenia kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, reprezentując je na zewnątrz.
    2. Kadencja Zarządu trwa 3 lata
    3. Zarząd składa się z pięciu osób.
    4. Wybory członków Zarządu odbywają się w drodze jawnego głosowania spośród nieograniczonej liczby kandydatów wyrażających zgodę na kandydowanie.
    5. Zarząd wybiera spośród siebie: prezesa, zastępcę prezesa, sekretarza, skarbnika i członka,
    6. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku.
    7. Posiedzenie Zarządu zwołuje jego prezes lub wyznaczony przez niego członek Zarządu.
    8. O posiedzeniu Zarządu powiadamia się członków najpóźniej na siedem dni przed posiedzeniem, wysyłając przy zawiadomieniu materiały dotyczące porządku obrad.
    9. W razie zmniejszenia się składu Zarządu, Zarząd dokonuje uzupełnienia spośród członków Stowarzyszenia i pozostawia do zatwierdzenia na najbliższym Walnym Zebraniu.
    10. Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
      • a)  wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków
      • b)  reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
      • c)  podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych dla Walnego Zebrania Członków
      • d)  zarządzanie majątkiem i funduszem Stowarzyszenia
      • e)  opracowanie planu działalności, sprawozdań i preliminarzy budżetowych.
    11. Decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 składu. W sprawach nierozstrzygniętych decyduje głos przewodniczącego.
    12. Prezes Stowarzyszenia lub wyznaczony przez niego Członek Zarządu:
      • a) przewodniczy posiedzeniom Zarządu
      • b) kieruje pracami Zarządu
      • c) podpisuje uchwały zarządu
      • d) reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.

 

Komisja Rewizyjna

    1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, wybranych przez Walne Zebranie     Członków na okres 3 lat.
    2. Wybory na członków Komisji rewizyjnej odbywają się w drodze jawnego głosowania       spośród nieograniczonej liczby kandydatów wyrażających zgodę na kandydowanie.
    3. Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie: przewodniczącego, sekretarza i członka.
    4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych władz Stowarzyszenia.
    5. W razie zmniejszenia się składu Komisji Rewizyjnej, Komisja dokonuje uzupełnienia składu spośród członków Stowarzyszenia i pozostawia do zatwierdzenia na najbliższym Walnym  Zebraniu  Członków.
    6. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia kontroluje i ocenia co najmniej raz w roku całokształt jego działalności, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
    7. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia ze swej działalności składa sprawozdanie Walnemu Zebraniu Członków.
    8. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz do roku.
    9. Decyzje Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 składu. W sprawach nierozstrzygniętych decyduje głos przewodniczącego.

Rozdział  V

MAJĄTEK  I  FUNDUSZE  STOWARZYSZENIA

    1. Majątek Stowarzyszenia stanowią jego ruchomości i fundusze.
    2. Fundusze Stowarzyszenia składają się ze:
      • składek członkowskich
      • dotacji, zapisów i darowizn,
      • dochodów z działalności statutowej
    3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami określa Zarząd.
    4. Umowy pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą zobowiązania pieniężne, wymagają dla swojej ważności podpisania przez dwóch członków Zarządu.

Rozdział  VI

ZMIANA  STATUTU  I  ROZWIĄZANIE  STOWARZYSZENIA

  1. Uchwała Walnego Zebrania Członków w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia lub rozwiązanie Stowarzyszenia zapada większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków w pierwszym, a bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
  2. W przypadku podjęcia przez walne Zebranie Członków uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia likwidatorami są członkowie jego Zarządu.
  3. W przypadku likwidacji Stowarzyszenia uchwałę o celu, na który zostaje przekazany majątek Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków.

 

 

Statut uchwalono w dniu 28 września 2010.